Teater: Anna och mej; Regi: Joey Miller

jul242013
Skrivet av Pia Lindestrand
PDFSkriv ut

Må bra-pjäs i strålande kvällssol

Anna och mej, en hippieberättelse i uppsättning av Ronneby FolkteaterAnna och mej, en hippieberättelse i uppsättning av Ronneby FolkteaterAnna och mej
Regi: Joey Miller
Manus: Urban Jönsson
Körinstudering: Per Dunsö
Producent: Håkan Robertsson
Skådespelare: Daniel Gustavsson, Anette Gustavsson, Lotta Jansson, Elaine Stråth, m.fl.
Ronneby Folkteater Rådhusparken, Ronneby

 Solen strålade över utomhusscenen i Ronneby Rådhuspark en perfekt ljummen sommarkväll. Att tåget mellan Karlskrona och Köpenhamn dundrade förbi, bara något tiotal meter bort ett par gånger, gjorde ingenting; årets sommarpjäs utspelas vid en gammal banvaktarstuga.

Efter att ha dramatiserat Ronneby blodbad i två olika versioner, sommaren 2010 och 2012, har Folkteatern i år valt att gå 400 år framåt i tiden, till 1974. "Anna och mej" är en lättsam musikal från hippietiden och naturligtvis finns Lalla Hanssons låt (som ju är en försvenskad cover på "Me and Bobby Mcgee") med samma titel, med på ett hörn. Skådespelare som tidigare inte verkar ha sjungit (i offentliga sammanhang) tar ton inte mindre än tio gånger och det är härligt charmigt. Det dansas naturligtvis också i sångnumren och när batikkjolarna och de stora fredsmärkena till halsband svänger i takt förflyttas vi rakt in i "Hair" och ibland en käck svensk buskiskomedi. De unga dansarna gör en lysande insats.

Det är ett slags Romeo och Julia-historia när skenläggare Gunnar Blymans dotter Anna (Anette Gustavsson) blir förälskad i den plötsligt uppdykande Vietnamdesertören Bobby Ladd (Cristoffer Österhof). Pappa Gunnar (Daniel Gustavsson) har planerat att Anna ska gifta sig med grannpojken Gösta (Pontus Larsson) som verkar vara ett kap i pappans ögon. Gösta både jobbar flitigt om dagarna och studerar kvällstid och hans mamma Rut i Västergård (Elaine Stråth) har pengar. Anna är föga attraherad av den unge mannen som hennes egen faster Vanda (Cecilia Åkesson) kallar en torr "testuggare". Då kommer Bobby(Christoffer Österhof) med hela sitt hippiekollektiv från Tingsryd till den lilla röda banvaktarstugan och det blir en uppskakande kulturchock för pappa Gunnar som förfasar sig över dessa galet klädda människor med sin galna livsfilosofi. De vill inte jobba 8-4, de vill leva på vad jorden ger, odla ekologiskt och sjunga. Fast de och Gunnar kommer ändå överens om att de ska bygga färdigt hans gäststuga. Och kärleken kan börja spira. Men inte alls där Gunnar och Rut hoppats.

Varje gång Pontus Larssons Gösta kommer in på scenen är en komisk höjdpunkt, bara utseendet med den en gång så hippa dalakarlsfrisyren och stora glasögon lockar till skratt. Men Pontus Larssons minspel och kroppsspråk när han inte vet hur han ska kurtisera sin motvilliga "käresta" är obetalbart. En gänglig yngling som inte vet vilken pose han ska inta för att verka självsäker. Utom när han ska hålla maoistiska tal. Han blir ofta avbruten för ingen annan är intresserad av Maos lilla röda. Rosemarie låtsas, för hon är intresserad av Gösta.

Daniel Gustavsson är också en utlevelsefull aktör vilket han får möjlighet att visa ordentligt i rollen som Annas pappa. Gunnar Blyman har en hemlighet som blir allt mindre hemlig, det har med ett arv att göra, en summa pengar Gunnar utsetts att förvalta. En av arvingarna, systersonen Robert, har inte hörts av på 20 år och förmodas vara stupad i Vietnam. Men skulle han dyka upp kan det bli bekymmersamt för Gunnar...
Det finns ett stråk av gammal, hederlig förväxlingskomedi i "Anna och mej". Och en kärlekskarusell där de unga inte vill välja som deras föräldrar vill. Elaine Stråth som den barska Rut gör en strålande rolltolkning. Det är vansinnigt roligt när hon hojtar ilsket att åt min lilla Gösta duger minsann ingenting annat än det bästa eller när hon ger sig på Gunnar med handväskan i högsta hugg.

Lotta Jansson som Rosemarie gör den allra bästa sånginsatsen med sin starka och tonsäkra stämma. Cristoffer Österhof som gått från klarhet till klarhet som skådespelare kämpar på väl med sina musikaliska nummer och rockstjärnemanéren sitter där de ska.

Det här är en pjäs man blir glad av. Feel good-stämningen är på topp, hela läktaren gungar i sångnumren. Det blir litet allsång här och var och det klappas i takt. I pausen mellan akterna kunde man avnjuta nybakade kanelbullar och kaffe i gröngräset eller till och med starkare drycker inne på teaterns servering Bakfickan. Att den svenska sommaren visade sig från sin allra bästa sida var en ytterligare bonus. Om det kommit ett skyfall skulle pjäsen spelats inne på teatern, men nu fick ju den fina parken vara med som fond och extra scenografi, som det var tänkt.

Pia Lindestrand

 

 

Inline article positioning by Inline Module.

Kritik om scenkonst

Teater: Anna och mej; Regi: Joey Miller

Publicerad i Kritik om scenkonst

Må bra-pjäs i strålande kvällssol

Anna och mej
Regi: Joey Miller
Manus: Urban Jönsson
Körinstudering: Per Dunsö
Producent: Håkan Robertsson
Skådespelare: Daniel Gustavsson, Anette Gustavsson, Lotta Jansson, Elaine Stråth, m.fl.
Ronneby Folkteater Rådhusparken, Ronneby

 Solen strålade över utomhusscenen i Ronneby Rådhuspark en perfekt ...

Teater: Arbetsförnedringen; regi: Jonas Nilsson

Publicerad i Kritik om scenkonst

Arbetsförnedringen kan skapa debatt inför valet 2014

 Arbetsförnedringen
Regi, manus, musik: Jonas Nilsson
Scenografi och kostym: Leif Persson
Medverkande: Natalie Sundelin, Cecilia Larsson, Ronja Svedmark, Sanne Ahlqvist Boltes
TeaterVariant Folkets Park, Malmö

 Arbetsförnedringen, det hela börjar med att alla i publiken skenbart får ...

Teater: Som ni vill ha det; Regi: Yngve Dahlberg

Publicerad i Kritik om scenkonst

Ingenting är vad det synes vara

Som ni vill ha det
Regi: Yngve Dahlberg

Av William Shakespeare

Övers: Göran O Eriksson

Scenografi/Kostym: Nina Fransson

Ljud och ljus: Anton Lindström

Musik: Lasse Sörlin

I rollerna: Ewa Fröling, Bengt CW Carlsson, Ingmar Virta, ...

Teater: Romeo och Juliet post scriptum; Regi: Fredrik Haller

Publicerad i Kritik om scenkonst

Romeo och Juliet återuppståndna i pjäs med ny språkdräkt

Romeo och Juliet post scriptum
Manus: Annika Nyman
Regi: Fredrik Haller
Medverkande: Linda Kulle och Rasmus Luthander
Ett samarbete med Uppsala stadsteater, teater mutation och Teaterhögskolan
Inkonst, Malmö 

En brusande tv. Ett våldsdåd ...

Teater: Komedi i kvällningen, Regi: Andrea Larsdotter

Publicerad i Kritik om scenkonst

Var annars i samhället vågar någon peka på den nakne kejsaren?

Komedi i kvällningen
Manus: Stefan Mählqvist
Regi: Andrea Larsdotter
Medverkande: Stefan Mählqvist, Margita Lundman, Agneta Rydin, Anne-Marie Hagberg, m.fl.
Höstprimörerna Gästspel på Pipersgatan 4, Stockholm

Pjäsen är en föreställning med och för ...

Teater: Women of Troy; Regi: Data Tavadze

Publicerad i Kritik om scenkonst

Gripande skådespelarinsatser i georgiskt gästspel

Women of Troy
Koncept och bearbetning: Data Tavadze och Davit Gabunia
Regi: Data Tavadze
Musik: Nika Pasuri
Medverkande: Natuka Kakhidze, Kato Kalatozishvili, Keta Shatirishvili, Salome Maisashvili och Magda Lebanidze
Gästspel från Georgien på Moment:teater

När Scenkonsbiennalen i ...

Teater: Remont; Regi: Joakim Groth

Publicerad i Kritik om scenkonst

Mångbottnat gästspel om livskriser

 

Remont
Av: Joakim Groth
Regi: Joakim Groth
Scenografi och dräktdesign: Erik Salvesen
Ljuddesign: Tobias Björkwall
Ljusdesign: Tom Kumlin
Medverkande: Kristoffer Möller, Nina Hukkinen, Hellen Willberg, Niklas Häggblom, m.fl.
Gästspel på Dramaten, lilla scenen i Stockholm

Vi renoverar som ...

Teater: Skogen tar Kinesiska muren till skogen ;Skapad av: Johan Forsman och Johan Rödström

Publicerad i Kritik om scenkonst

Nödvändig, välgörande och tankeväckande provokation

Skogen tar Kinesiska muren till skogen
Skapad av: Johan Forsman och Johan Rödström
Ljud/ komposition: Tomas Björkdal
Producerat av Skogen i samarbete med Weld
Kinesiska muren restaurang och skogen, Göteborg

Hur påverkar främmande element den vardag vi ...

Teater:Hamletmaskinen; Regi: Nina Holst

Publicerad i Kritik om scenkonst

Äcklets privilegium

 

Hamletmaskinen
Av Heiner Müller
Översättning: Lars Bjurman
Regi och videoinslag: Nina Holst
Scenografi och kostym: Elin Hallberg
Medverkande: Rolf Skoglund, Ann Petrén, Lasse Petterson,
Meta Velander och Ingvar Kjellson.
Stockholms stadsteater, Bryggan

 

”Något är ruttet i denna hoppets tidsålder”. Det ...