Direkt
från MET
Opera i
New York,
NY
UPPSÄTTNING
Familjeföreställning
Askungen
av Jules
Massenet
Lördag 28 april 2018
kl. 19.00
Biljettpris
335:-.
Ungdom
<26 år
250:-
Tapasbuffé
ingår i
biljettpriset.
Svensk text.
KÖP BILJETTER
DIREKT
eller hos våra
återförsäljare.
Biljettförsäljning även på Folkteatern 1 tim innan föreställningen.
Askungen
Opera av
Jules
Massenet.
Askungen
är en
opera
som
beskrivs
som en
saga i
fyra
akter
till
franska
libretto
av Henri
Cain
baserat
på
Perrault
s 1698
version
av
Askungesagan.
Premiär
24 Maj
1899,
Théâtre
National
de
l'Opéra-Comique,
Paris
"New
Grove
Dictionary
of
Opera"
konstaterar
att
Massenets
humor
och
intelligens
är
uppenbar
i detta
arbete,
och
användningen
av
återkommande
motiv är
mer
diskret,
och den
älskade
musiken
påminner
oss om
hur väl
Massenet
kånnde
sin
Wagner.
Dirigent:
Bertrand de Billy
Regi:
Laurent Pelly
.
I rollerna:
Joyce DiDonato (Askungen)
Alice
Coote
(Le
Prince
Charmant)
Stephanie
Blythe
(Madame
de la
Haltière)
Kathleen
Kim
(La Fée)
Laurent
Naouri
(Pandolfe)
Jules
Massenet
(12 maj
1842 -
13
augusti
1912)
var en
fransk
kompositör
av den
romantiska
eran
mest
känd för
sina
operor,
han
skrev
mer än
trettio.
De två
mest
frekvent
iscensatta
är Manon
(1884)
och
Werther
(1892).
Han
komponerade
också
oratorier,
baletter,
orkesterverk,
skådespelsmusik,
pianostycken,
sånger
och
annan
musik.
Messenet
studerade
vid
Frankrikes
främsta
musikhögskola,
Pariskonservatoriet.
Efter
att ha
vunnit
Frankrikes
största
musikaliska
pris,
Prix de
Rome,
1863,
komponerade
han i
många
genrer,
men blev
snabbt
mest
känd för
sina
operor.
Mellan
1867 och
hans död
fyrtiofem
år
senare
skrev
han mer
än
fyrtio
sceniska
verk i
en mängd
olika
stilar,
från
opéra-comique
till
grand
skala
skildringar
av
klassiska
myter,
romantiska
komedier,
lyriska
dramer,
liksom
oratorier,
kantater
och
baletter.
Massenet
hade en
bra
känsla
av
teater
och vad
som
skulle
lyckas
med den
parisiska
allmänheten.
Trots
vissa
felräkningar,
producerade
han en
rad
framgångar
som
gjorde
honom
den
ledande
kompositör
av opera
i
Frankrike
i slutet
av 19
och
början
av
20-talen.
Vid
tiden
för sin
död,
betraktades
Massenet
av många
kritiker
som
gammaldags
och
obetydlig,
även om
hans två
mest
kända
operor
var
populära
i
Frankrike
och
utomland,
Efter
några
årtionden
av
försummelse,
började
hans
verk att
gynnsamt
omprövas
under
mitten
av
20-talet. |